Onderzoek
Door rekening te houden met de Haagse merkwaarden kunnen initiatieven en plannen zo goed mogelijk aansluiten bij het karakter van Den Haag. Zo zorgen we dat Den Haag een duidelijk eigen uitstraling heeft en mensen de typische Haagse sfeer kunnen ervaren in de stad. Maar hoe staat Den Haag er wat dit betreft voor? Hoe zien mensen Den Haag en hoe trots zijn Hagenaars op hun stad? En hoe scoort Den Haag in vergelijking met andere steden als het gaat om het vestigingsklimaat en de kwaliteit van leven?
Hier vind je diverse onderzoeken die laten zien hoe Den Haag er op deze gebieden voor staat. Zo leren we meer over de sterke punten van Den Haag en wat we kunnen doen om het imago en de identiteit van de stad verder te versterken.
1. Den Haag in internationale benchmarks
Om een beeld te krijgen van de leefbaarheid en het internationale (economische) profiel van Den Haag is een internationale benchmarkstudie uitgevoerd. Daarin is onderzocht hoe Den Haag zich verhoudt tot andere steden als het gaat om:
- De kwaliteit van leven.
- De aantrekkelijkheid om zaken te doen.
- De betekenis voor het oplossen van wereldwijde vraagstukken.
2. Zo zien mensen Den Haag
Om een beeld te krijgen van imago van Den Haag zijn onderzoeken gedaan onder respondenten uit het buitenland, Nederlanders en bewoners van Den Haag. Deze onderzoeken geven inzicht in de mate waarin mensen de merkwaarden bij Den Haag vinden passen, met welke termen Den Haag nog meer wordt geassocieerd én hoe dat zich verhoudt tot andere steden.
Lees hier het onderzoek onder buitenlandse respondenten
Lees hier het onderzoek onder Nederlanders en bewoners van Den Haag
3. Saamhorigheid, stadstrots en geluksgevoel onder Hagenaars
Sinds 2019 laat het Bureau Citybranding onderzoeken hoe het gesteld is met het gevoel van saamhorigheid, stadstrots en geluk onder Hagenaars. Dit geeft waardevolle inzichten in de betekenis die Den Haag heeft voor bewoners op emotioneel niveau.
Lees hier het onderzoek naar saamhorigheid, stadstrots en geluk